یزدفردا: معاون طرح و برنامه بنیاد نخبگان استان یزد با اشاره به رویکرد بنیاد جهت شناسایی «اجتماعات نخبگانی» با رصد فعالیت‌های نخبگانی آنان در تمامی حوزه‌ها در جهت اثرگذاری بیشتر در جامعه، شیوه نامه جدید شناسایی، رشد و تعالی مستعدان برتر ادبی، هنری و مهارتی در مسیر نخبگی را تشریح کرد.

به گزارش یزدفردا: «حامد سلطانی» ضمن بیان این که بنیاد نخبگان با توجه به مأموریت‌های خود ذیل «سند راهبردی کشور در امور نخبگان»، ایستگاه‌های مسیر نخبگی را شناسایی و با کمک نهادهای مرتبط برای پشتیبانی از مشمولان هر ایستگاه برنامه‌ریزی کرده است.

وی رویکرد بنیاد نخبگان را شناسایی «اجتماعات نخبگانی» از طریق رصد رفتار و فعالیت‌های نخبگانی آنان در تمامی حوزه‌ها و توسعه فعالیت‌های نخبگانی آنان با همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط برای اثرگذاری مناسب آنان در جامعه تخصصی خود ذکر کرد.

به گفته وی، یکی از رویکردهای این بنیاد طراحی مسیر کامل نخبگانی و تمهید و تجهیز ایستگاه‌های نخبگانی به منظور بهره‌مندی از آنان در جهت اهداف و مصالح کشور و استان است.

معاون بنیاد نخبگان استان افزود: در همین راستا نیز بنیاد برای طی مسیر نخبگی، ایستگاه‌هایی را طراحی و به منظور تشویق و ترغیب صاحبان استعدادهای برتر برای طی مسیر نخبگی و رسیدن به مرحله اثرگذاری، در هر یک از ایستگاه‌ها تسهیلاتی را برای مشمولان در نظر گرفته است که هر فرد بر اساس فعالیت‌های نخبگانی خود و با توجه به جایگاهی که در آن قرار دارد، امکان بهره‌مندی از تسهیلات مطابق ضوابط بنیاد را خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: البته بنیاد نخبگان فرایند شناسایی نخبگان را از دوران آموزش ابتدایی تا دوران سرآمدی طراحی کرده و شناسایی، توانمندسازی و توسعه فعالیت‌های اجتماعات نخبگانی در حوزه‌های مختلف را در قالب ضوابط و مقررات مصوب اجرایی ساخته است.

وی در ادامه با اشاره به تصویب شیوه نامه جدید شناسایی، رشد و تعالی مستعدان برتر ادبی، هنری و مهارتی در مسیر نخبگی از سوی هیات امناء بنیاد ملی نخبگان به عنوان جایگزین شیوه نامه‌های قبلی، این اقدام را در راستای ایجاد ساز وکار لازم برای توسعه فعالیت‌های نخبگانی در زمینه‌های علمی، فناورانه، ادبی، هنری، فرهنگی و مدیریتی و با هدف شناسایی اجتماعات نخبگانی در زمینه‌های ادبی، هنری و مهارتی در چارچوب گفتمان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی و توسعه‌ فعالیت‌های نخبگانی آنان در زمینه‌ی تخصصی خود اعلام کرد.

سلطانی گفت: اساس این شیوه نامه همانگونه که قبلاً نیز اشاره شد، رویکردهای طراحی مسیر نخبگی برای مستعدین برتر شناسایی شده در قالب طرحهای شناسایی بنیاد در رده‌های مختلف و هدایت آنها توسط استاد راهبر که خود از برگزیدگان بنیاد نخبگان است، پایه‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: در قالب این شیوه نامه، مستعدین برتر که فعالیت آنان دارای نشانه‌های خلاقانه، نوآورانه و واجد ارزش خاص است، در بازه‎های سالانه ذیل‌ هر یک‌ از بخش‌های «تخصـصـی‌_تحصـیلی»، «مهارت‌های فردی« و «فرهنگی‌ و اجتماعی‌» براساس علاقه فرد برگزیده و توصـیه‌ اسـتاد راهبر مطابق با مسیر نخبگی خود فعالیت و در پایان دوره مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

به گفته این مسئول، مصـادیق‌ هر یک‌ از فعالیت‌های برنامه‌ توانمندسـاز برگزیده متناسـب‌ با گروه سـنی‌، چشـم‌انداز آینده‌ی شـغلی‌، علاقه‌مندی برگزیده، اثربخشـی‌ در پیشـرفت‌ کشـور و سایر موارد است که از سـوی اسـتاد راهبر تعیین‌ می‌شـود.

وی گفت: برگزیدگان بر اسـاس کسـب‌ موفقیت‌ها در برنامه‌ توانمندسـاز، مطابق‌ مقررات ذیربط‌ در بنیاد نخبگان از تسـهیلات ویژه بهره‌مند خواهند شد یا در صورت عدم موفقیت براساس تصمیم بنیاد با محدودیت‌هایی‌ در ارائه خدمات بنیاد نخبگان مواجه خواهند شد.

وی از برنامه‌ریزی و نظارت بر حسن‌ اجرای شیوه‌نامه هر بخش از سوی شوراهای تخصصی‌ مربوطه خبر داد و گفت: این مسیر با ارائه حمایتها و خدمات بنیاد نخبگان تا رسیدن فرد به حداکثر اثرگذاری مناسب در حوزه تخصصی خود برای رفع مسائل جامعه تداوم خواهد داشت.

سلطانی در پایان با اشاره به طرح‌های متعدد حمایتی بنیاد از نخبگان و مستعدین جامعه، یادآور شد: متقاضیان هر یک از طرح‌های بنیاد می‎توانند درخواست خود را از طریق سامانه جامع اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان (سامانه سینا) به آدرس «sina.bmn.ir» ثبت کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا